Skånska lektion

Min mammas kompis och hennes dotter bor här nere i Skåne så idag när vi var på väg hem satt vi och pratade nästintill skånska och vi fick lära oss lite nya ord :) Fick också höra att skåningar tycker att vi stockholmare pratar ganska drygt men att jag och Linda inte tillhörde den gruppen! Kändes ganska bra. Blev mycket skratt när man hörde varandra träna på varandras dialekter. Eller som jag sa "Vi pratar ju svenska språket stockholmska och ni har gjort en variant av den" Men tydligen tycker de att skånska är Sveriges riktiga språk och att vi pratar dialekt haha, what? Vi pratar normalt och ingen dialekt? Sen så åker de över till Danmark ibland för att handla osv. Och de läskigaste av allt som jag verkligen inte förstod var att inte finns backar i Skåne så de kan inte klättra med hästarna, de rider bara på åkrar. Finns knappt skog!! Vad var deras lösning? Jo ett gå band för häst som man kan höja så de blir som en liten backe men de är ju inte samma sak.. Går inte att ladda upp bilder på appen, skulle inte den vara fixad?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0