Ridskolor vs Privatstall/ägare

Det är väldigt mycket snack om att ridskolor plågar hästarna, de måste gå fler pass om dagen. Massor med barn som drar i tyglarna och sparkar på hästarna, går in till dom när dom äter osv. Jag kan ju redan nu erkänna att jag är lite emot ridskolor men börjar lite smått ändra de.
Jag behöver inte sitta och rabbla upp en lista på saker jag verkligen är emot på ridskolor för många kan lista ut vad de kan vara. Men sen finns de saker i privatstall och bland privat ägare som jag inte gillar. Ridskolehästar får alltid kärlek, vilket många privathästar inte får. Ridskolans djur får hovslagare, veterinär när de behövs, bra foderstat, mycket uppsyn, någon som borstar, kratsa hovar, eleverna får lära sig att visitera, så hästarna får varje dag en "genomkoll", varma ben?, sår?, fästingar?, svullnader?. Privathästar kanske inte får den kollen, man kanske glömmer hovarna och så sitter de fast en sten så hästen får någon symptom.
De är garanterat hos ridskolor att just de inte händer för så vitt jag vet är ridskoleelever väldigt måna om hästarna. Men såklart, så är alla ridskolor olika. Jag vet många som har egna hästar och antingen är deras djur pinnsmala eller så överviktiga så jag snart tror att magen kommer att spricka. Men de man då får höra är att de är bara snälla som ger mat, nej, man är inte säll i fall man gör så att hästen blir så överviktig så att den nu har dåliga ben. Ridskolans hästar får mockade boxar, rent vatten och så vidare. Men de är inte alla som byter vatten till sin häst för att de kanske inte orkar. För att en ridksola ska vara bra enligt mig är det fina hagar som behövs för daglig utevistelse är en del av hästars liv. De ska inte stå i små rutor, de ska ha yta att springa på och röra sig. De behandlar inte heller hästar som nakna utan päls, de slipper ha täcken på sommaren vilket alla hästar borde. Så, försök att ändra synen och se inte ner på ridskolor. Men som jag sa, alla ridskolor är olika, vissa bra, och vissa mindre bra. Samma sak med privatägare, viss tar hand om sin häst, andra inte.
 
 
Men något jag bokstavligen hatar är spiltor, då hoppas jag att de har mega hagar när de är ute.
Jag tycker att en ridskola ska vara ganska liten, lugn och mysig!

Kommentarer
Postat av: Anonym

riktigt bra skrivet! har ändrat mig lite nu okså :) bra blogg<3

2012-07-06 @ 15:17:12
Postat av: mathilda

oj de va jag som skrev innan

2012-07-06 @ 15:17:27
Postat av: Pattiiii

Hahahha och när du va med mig på TRC kunde du inte ens titta mot ridhuset där barn red för du var så emot det ;D hahah <3 saknar diiig <3

2012-07-06 @ 19:05:32
Postat av: Linn

Jag vet, de är hemskt, men över lag så börjar jag ändra mig :)<3

2012-07-06 @ 19:42:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0